Tilaa elämälle

Johanna Kaalikoski: Slush - what was in it for us?

02.12.16 /

Olin tällä viikolla ensimmäistä kertaa Slushissa. Niin kuin ilmeisesti aika moni muukin IT- ja startup-scenen ulkopuolella työskentelevä, koska kuulopuheiden mukaan pukukoodi oli muuttunut aikaisempia vuosia virallisemmaksi. Kokemus oli mielenkiintoinen, eikä vähiten tapahtuman hulppeiden puitteiden vuoksi. Messukeskusta ei tunnistanut Slushin näyttävien ”lavasteiden” alta. Valtavaan halliin oli luotu tunnelmallinen ja hämyisä maailma, joka varmasti puhutteli kohdeyleisöä. Loistava esimerkki siitä, miten paljon tilalla voidaan vaikuttaa ilmapiiriin ja ihmisten vireystilaan. Ja kuinka rakennetaan omaperäinen ja johdonmukainen miljöö.

Työympäristönä Slush oli mielenkiintoinen ja tuntui huomioivan kaikenlaiset tarpeet. Esimerkiksi Black Stagen esityksiä saattoi perinteisillä tuoleilla istumisen sijaan seurata myös korokkeille sijoitettuihin pystypöytiin nojaillen tai eturiveistä löytyneiden pöytien ääressä muistiinpanoja tehden. Erilaisten kohtaamisalueiden ja MOWin tarjoamien hiljaisen työn Framery-elementtien käyttöaste näytti olevan täysi sata prosenttia, joten kysyntää oli myös pikku palavereiden ja päivittäisten askareiden hoitamiselle.

Ja sitten itse sisältöön. Keskiviikkona järjestetyn kiinteistö- ja rakentamisalan Side Eventin ReCoTechin osallistujat saivat nauttia Aalto-yliopiston Seppo Junnilan ja Lauri Pulkan kokoamasta listasta kiinteistö- ja rakentamisalaa lähellä olevista startupeista, joita löytyi tänä vuonna kolmisenkymmentä. Itse ehdin jututtaa muutamia, ja vaikuttaa siltä, että kehitteillä on paljon erilaisia sovelluksia jakamistalouden hengessä ja virtuaalimaailmaan liittyen. Startupien tuotteet tuntuvat nyt kumpuavan mitä erilaisimmista käytännön tarpeista, mikä on varmasti osaselitys myös Slushin kävijäjoukon monimuotoistumiselle.

Esimerkiksi Meetingpackage tarjoaa kokoustilojen markkinointiin ja etsimiseen samanlaista helppoutta kuin jo tutuksi tulleet Booking.comit ja Hotels.comit majoitusbisneksessä. Muita kohdalleni osuneita uusia palveluita olivat muun muassa lämpöenergian kulutusta pienentävä Leanheat, mobiiliavausta tarjoava Lukoton, kotien älypalveluita kehittänyt Chameleon ja työntekijöiden kokemuksia välittävä HappyNow.

Klassisemmista yrityksistä näyttävästi esillä oli muun muassa Tieto, jonka väki hehkutti kuorossa uutta Keilalahden toimitilaa. Mobiilius on kuulemma nyt ensimmäistä kertaa aidosti toteutunut, eivätkä askeleet vie joka aamu automaattisesti samaan kerrokseen. Avain tähän on ollut se, että talon tuhannet anturit tuottavat helposti saataville yksilöiden kannalta kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa. Seuraava etappi kehitystyössä on työntekijöiden vapaaehtoinen liittäminen järjestelmään, jos he haluavat saada esimerkiksi muistutuksen kohoavasta verenpaineesta ja stressitasosta, mikä kannustaisi vaihtamaan sijaintia.

Riittihän siellä Slushissa siis nähtävää ja koettavaa kahta päivää pidemmäksikin ajaksi. Jo pelkkiä puheenvuoroja pyöri jatkuvasti neljällä lavalla, joille kaikille ei millään kerennyt. Mieleen painuivat Monika Bielskyten ajatukset siitä, kuinka ihmisten virtuaalimaailmassa läpikäymät kokemukset ovat aivan yhtä aitoja kuin fyysisessä todellisuudessakin koetut. Hän peräänkuulutti yhteisöllisyyttä ja inhimillisyyttä myös digitaalisissa tiloissa, ja muistutti siiloutumisen vaaroista nykyisessä globaalissa toimintaympäristössä.

Aape Pohjanvirran, Rolando Tomasinin ja Pekka Haaviston kestäviä yhteiskuntia käsitellyt keskustelu leirinuotilla päättyi Aapen pohdintaan siitä, että kun joku globaalit innovaatiot kuitenkin keksii, niin miksi se emme voisi olla juuri me suomalaiset. Yleisö hurrasi heitolle ja käynti Slushissa vahvisti varmasti monen uskoa itseemme entisestään.

Johanna Kaalikoski
viestintäjohtaja

Ota kantaa. Lähetä oma kommenttisi.

Nimi/nimimerkki:
Otsikko:
Kommentti:
 Lähetä