Tilaa elämälle

Marika Latvala: Laadukas ja toimiva lopputuote, pelkkä urbaani legenda?

05.02.16 / Latvala Marika

Vaikka onnistumisiakin on, rakentamisen laadusta on enemmän kuin kerran puhuttu heikkona tai huonona. Aika usein se on tullut esille käyttäjän tullessa uuteen tai korjattuun rakennukseen. Käyttäjä on istunut neuvotteluhuoneessa ja todennut, etteivät valot toimi tai ilmastointi huutaa niin, ettei puhetta kuule. Sisäilma ei ole sen parempi kuin ennenkään tai ikkunat vuotavat. Tussi ei tartu tauluun tai seinä on väärässä kohtaa. Huoltomies tulee apuun ja yrittää korjata asian, mutta ei aina onnistu siinä. Työn tehnyt urakoitsija ja suunnitellut suunnittelija kutsutaan paikalle vain toteamaan, että ”kyllä se toimii, kun se on tehty suunnitelmien mukaan”. Rakennuttaja on ihmeissään, kun ei tiedä, mitä pitäisi tehdä, kun hankkeen rahat ovat loppu, mutta käyttäjä ei ole tyytyväinen. Hänhän sitä paitsi tilasi toimivan lopputuotteen. Hänhän jopa osallisti hankkeeseen käyttäjän.

Ei ole mikään tavaton tilanne, että kaikki osapuolet tekivät parhaan kykynsä mukaan, mutta jossain kohtaa jotain meni pieleen ja lopputulos oli mikä oli. Tavallisesti ensin etsitään syyllistä ja sitten vasta mietitään, mitä tehdään. Paitsi ei nyt GBC:n, RIL:n, RAKLIn ja ympäristöministeriön yhteistyössä järjestämässä Käyttöönottovaihe laadun kompastuskivenä -työpajassa. Kaikki sai alkunsa, kun GBC:n Käyttö ja ylläpito -toimikunnassa oli herännyt tarve laatia tarkastuslista tai jokin muu työkalu laadukkaan lopputuotteen varmistamiseksi. Yhteistyöryhmän suunnittelukokouksessa kävi kuitenkin melko nopeasti selväksi, että määräyksiä, tarkastuslistoja ja muita työkaluja oli jo vuosia ollut pilvin pimein. Syy kapulan putoamiseen oli jossain muualla kuin ohjeissa. Päätettiin koota koko rakentamisen verkostosta asiantuntijoita työpajaan tuomaan esille ongelmia ja keskustelemaan ratkaisuista. Työpajassa syyllisiä ei etsitty osapuolista, vaan hyväksyttiin mukisematta Rakennusteollisuus RT:n edustajan Jukka Pekkasen toteamus ”meillä kaikilla on lusikkamme tässä sopassa”, ja aloitettiin ratkaisujen etsiminen heti ongelman ilmettyä.

Olin kirjurina työpajan ryhmässä, joka mietti toteutusvaiheen ongelmia ja ratkaisuja. Ongelmina nousi esiin esimerkiksi vastaanottoaikataulun tiukkuus, aliurakkaketjutus, urakoiden pilkkoutuminen, kokonaisuuden hallinnan puute, esivalmistuksen vähäisyys, huoltotiimin myöhäinen mukaantulo ja puutteellinen dokumentointi. Ei paljonkaan sellaisia ongelmia, jotka olisivat syntyneet eilen, vaan sellaisia, jotka ovat jo vuosia pyörineet keskusteluissa. Ratkaisuja näihin oli haettu jo kauan ennen meidän työpajaamme ja löydettykin. Jostain syystä kaikki hyvät jutut eivät ole kuitenkaan menneet käytäntöön ja työtä on jatkettava.

Vaikka työ on vielä kesken, on tahtoa parantaa laatua ja saada lopputuotteesta toimiva kerralla. Lisäksi on siirrytty myös kovien ratkaisujen etsimisestä pehmeimpiin arvoihin. Halutaan oikeasti löytää muitakin kuin sopimusteknisiä ratkaisuja ja välitetään oikeasti siitä, että jokainen tyyppi ketjussa tietää, miksi puhdastilan ympäriltä ei saa ottaa suojamuovia pois ennen kuin koko rakennus on valmis tai miksi käyttökoulutus on tarpeen. Halutaan antaa mahdollisuus avoimuuteen ja siihen, että uskalletaan tuoda tapahtuneita virheitä esiin, vaikka ne sitten olisivatkin sattuneet itselle. Mikä hienointa, myönnetään, että rakentaminen ja rakennukset ovat muuttuneet niin, ettei vanhalla tavalla voi enää toimia.

RAKLI osallistuu muutoksen läpivientiin, yhteistyön rakentamiseen ja jatkuvaan laatutyöhön muun muassa järjestämällä aiheesta aamukahvikeskusteluja ja esityksiä rakennuttajapäiville, tekemällä klinikoita eri suunnista aihetta käsitellen, vaikuttamalla lausunnoilla, kehittämällä RT-kortteja sekä olemalla läsnä ja näkyvillä. Me emme kuitenkaan pysty muuttamaan asioita yksin, vaan tarvitsemme koko verkoston apua. Rohkaisenkin teistä jokaista olemaan aktiivinen ja uskalias tekemään jotakin uudella tavalla. Pienestä voi lähteä liikkeelle ja tuo pieni juttu voi olla puhelinsoitto meille tai osallistuminen klinikalle tai muuhun tilaisuuteen. Pääasia on, että emme istu hiljaa nurkassa käsiemme päällä ja toivo, että joku muu hoitaa. Uskon, että jonain päivänä voimme sanoa ”hyvää pyritään tekemään, mutta priimaa pukkaa tulemaan” ja oikeasti niin käy joka kerta, eivätkä onnistumiset huku enää negatiivisen puheen alle.

Marika Latvala

RAKLIn tiedote tilaisuudesta: Laatu kuuluu kaikille

Ota kantaa. Lähetä oma kommenttisi.

Nimi/nimimerkki:
Otsikko:
Kommentti:
 Lähetä