• fi
  • en
  • Ketäpä ei pännisi katutyömaat?

    Harva katutyö ei aiheuta haittaa kaupunkilaisten elämään. Työmaalta kantautuu melua ja pölyä, ja katukuvaan ilmestyy rumia työmaa-aitoja betoniporsaineen. Työt tuovat tutuille teille hitaita kiertoreittejä, bussipysäkit ja pysäköintipaikat siirtyvät kauemmas. Kun töitä tehdään tiiviissä kaupunkirakenteessa, ne myös maksavat maltaita.

    Katutöiden tarkoituksena on Helsingin kaupungin sloganin mukaan ”tehdä parempaa kaupunkia”. Helsingissä onkin otettu härkää sarvista ja järjestetty jo toistamiseen kilpailu vuoden katutyömaasta. Kilpailun tavoitteena on nostaa katutyömaiden laatua ja välittää parhaita käytäntöjä eteenpäin. Myös kaupunkilaisilta on pyydetty palautetta työmaista ja vinkkejä toimivista järjestelyistä.

    Kilpailun aikana työmaita kiersi raati, jossa Raklin lisäksi oli asiantuntijoita muun muassa Invalidiliitosta, Näkövammaisten liitosta sekä rakennuttamisen ja infra-alan ammattilaisia. Kuten edellisenä vuotena, myös tällä kertaa raatilaiset keskustelivat työmaakierroksilla urakoitsijoiden kanssa ja pisteyttivät työmaiden käytäntöjä. Tänä vuonna kisassa oli mukana muun muassa tunneli-, silta-, kiinteistö- ja raitiovaunutyömaa sekä katujen peruskorjaus.

    Työmaat saivat pisteitä:

    • viestinnästä
    • siististä yleisilmeestä
    • viihtyisyydestä
    • jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, julkisen liikenteen ja autoilijoiden huomioimisesta
    • opastuksen selkeydestä
    • turvallisuudesta
    • esteettömyydestä

    Pisteiden lisäksi raatilaiset antoivat suullista palautetta ja parannusehdotuksia.

    Kilpailun lopulta voitti toistamiseen Helsingin päärautatieaseman alla kulkeva Kaisantunneli. Työmaa on harvinaisen haasteellisessa paikassa, yhden Suomen vilkkaimman joukkoliikennepysäkin alla. Kaisantunneli onnistuu kaikesta huolimatta olemaan erittäin taidokas työmaa: Opasteet ovat selkeitä kaikille alueella liikkujille, ja lähiseudun naapurien kanssa yhteistyö sujuu hyvin. Viihtyisyyttä puolestaan lisäävät erilaiset havainnekuvat, minkä lisäksi työmaalla on otettu hienosti vastaan kansalaisten ja raatilaisten palautteet. Helsingin kaupungin tilaaman työn urakoitsijana on Destia.

    Muitakin oivallisia onnistumisia työmailla on nähty. Suomenlinnan katujen peruskorjauksen työmaalla raatilaiset kohtasivat erittäin hienoa palveluasennetta. HUSin uuden silmäsairaalan työmaalla puolestaan bongattiin ensimmäiseksi työmaataulu, jossa on käytetty pistekirjoitusta. Kruunusilloilla vuorostaan jaetaan ohikulkijoille kuulosuojaimia ja esitellään lapsille työmaakoneita. Kisassa menestyminen edellyttää vahvaa tilaajaosaamista ja palvelumyönteistä urakointia.

    Lämpimät onnittelut katutyömaakilpailun voittajatiimille sekä kunniamaininnan saaneille! Soisin lämpimästi, että myös muissa kaupungeissa herättäisiin katutyömaiden toimivuuden parantamiseen. Helsingin kisakonseptia saa ehdottomasti kopioida. Työmaita ei tarvitse ajatella vain välttämättömänä pahana, vaan osana kaupunkielämää, jossa kaupunkilaisia ja kaduilla liikkujia huomioidaan mieluummin enemmän kuin vähemmän.