• fi
  • en
  • Miten onnistua hybridityössä koronapandemian jälkeen? 10 vinkkiä työympäristöjohtamisen asiantuntijoilta

    Paluu toimistoille näyttää mahdolliselta, kun etätyösuositus on poistumassa ja koronapandemia helpottumassa. Vaikka hybridityöstä on tullut organisaatioiden arkipäivää, sen toimivuutta ei ole vielä punnittu käytännössä. Mitkä ovat onnistumiset avaimet hybridityöhön koronapandemian jälkeen? Parhaita käytäntöjä tulevaisuuden työympäristöihin ja hybridimalliin koottiin RAKLIn yhteistyössä CBRE:n, Newsecin, JLL:n ja Rapalin kanssa toteuttamassa klinikassa.

    10 vinkkiä hybridityöhön koronapandemian jälkeen:

    1. Ymmärrä millaista työtä organisaatiossasi tehdään, ennen kuin luot uusia ratkaisuja. Tunnistakaa monipaikkaisuuden nykytila, erityisesti missä olette hyviä ja mikä vaatii kehittämistä. Päivittäkää näiden pohjalta hybridityötä tukeva toimintamalli ja -kulttuuri.
    2. Määritelkää, miten etä- ja läsnätyö tulevat limittymään jatkossa, sillä samat käytännöt eivät käy kaikille. Varmistakaa yhdenvertainen kokemus. Kiinnittäkää erityisesti huomiota siihen, ettei synny kahta eri työkulttuuria, jossa toisessa ollaan etänä ja toisessa läsnä.
    3. Mahdollistakaa yksittäisille tiimeille vapaus päättää työtavoistaan. On kuitenkin tärkeä tunnistaa, että vapaus tulee tasapainottaa organisaation tarpeiden kanssa.
    4. Älä anna organisaation siiloutua hybridityössä. Tue ja luo kohtaamisia etäilijöiden ja toimistolaisten sekä eri tiimien välillä. Kokeile esimerkiksi sokkolounaita, järjestettyjä kahvitaukoja sekä tapahtumia, jotka tukevat satunnaisia keskusteluita ja kohtaamisia yli tiimirajojen. Huomioi erityisesti nuoret ja juuri uudessa työssä aloittaneet.
    5. Huolehdi, että työvälineet tukevat monipaikkaista työtä. Työvälineiden tulee olla hyvät sekä toimistolla että kotona. Varmista työntekijöiden tekninen osaaminen ja panosta koulutukseen.
    6. Päivitä nykyiset työtilat monipaikkaisen työn tarpeisiin. Varmista, että tarjolla riittävästi tiloja, jotka tukevat erityyppistä työtä, erityisesti kohtaamisia ja vuorovaikutusta.
    7. Panosta tilojen käyttäjäkokemukseen ja viihtyisyyteen ja luo toimistolle uusia vetovoimatekijöitä. Käyttäjäkokemus toimistolla pitää olla parempi kuin kotona.
    8. Mittaa toimistojen käyttöastetta ja käyttäjätyytyväisyyttä. Varmista tiloihin tasainen käyttöaste, joka tukee tavoiteltua tunnelmaa.
    9. Tee rohkeasti harkittuja kokeiluja työympäristön eri osa-alueilla ja toteuta näiden pohjalta tarvittavat muutokset esimerkiksi työkäytäntöihin tai tiloihin.
    10. Muista vaiheittaisuus – hybridityön kehittäminen on jatkuva muutosmatka.

    RAKLI toteutti vuoden 2021 aikana yhteistyössä CBRE:n, Newsecin, JLL:n ja Rapalin kanssa Parhaat käytännöt tulevaisuudenkestäviin työympäristöihin ja työympäristöjohtamiseen -klinikan. Klinikassa oli mukana 27 organisaatiota, jotka yhdessä pohtivat vastauksia tulevaisuuden työympäristöjohtamisen haasteisiin. Klinikan raportti on luettavissa täältä.