• fi
  • en
  • ReCoTech Breakfast: Digitalisointi ei ole teknologiaa vaan uusien liiketoimintamallien luomista

    25.08.2017

    Elokuun ReCoTech Breakfast -tilaisuudessa keskusteltiin digitaalisesta muutoksesta ja kiinteistösijoitustoiminnan uusista bisnesmalleista. Kiinteistö- ja rakennusala on päässyt hyvin mukaan uuden teknologian aaltoon. Kysymys on kuitenkin paljon muustakin kuin nykyisten toimintojen digitoinnista. Murroksessa vastauksia pitää hakea ketterästi oman alan ulkopuolelta, painotti tilaisuuden avannut Anssi Salonen RAKLIsta.

    Yksi tunnetuimmista digikehityksen kärkeen kirineistä suomalaisjäteistä on OP Ryhmä. ”Kilpailijakentän monipuolistuessa ja kansainvälistyessä on elämän ja kuoleman kysymys, onnistuuko luomaan uudenlaisia liiketoimintamalleja”, korosti digitaalisen liiketoiminnan johtaja Harri Nummela.

    Sukellus asiakkaan näkökulmaan

    Finanssialalla ollaan tilanteessa, jossa valtaosa yritysten ansainnasta tulee jatkossa liiketoiminnasta, jota ei vielä ole. ”Asian ydin ei ole digitalisaatio ja teknologia, vaan se, miten ne muuttavat ihmisiä ja heidän käyttäytymistään”, muistutti Harri Nummela. Yritykset tarvitsevat uuden, digitaalisen ajan DNA:n ja kulttuurin. Markkinoiden mullistajat lähtevät liikkeelle siitä, mikä nyt hoidetaan huonosti ja tarjoavat puhtaalta pöydältä asiakkaan tarpeisiin paremmin toimivaa ratkaisua. ”Kun ei ole aikaisempia painolasteja eikä sitä kautta mitään suojeltavaa, syntyy uusia ansaintalogiikoita”, Nummela kuvaili.

    Ohjelmistotalo Futuricen toimitusjohtaja Teemu Moisala pohdiskeli puheenvuorossaan, millaista liiketoimintaa kiinteistö- ja rakentamisala voisi datasta synnyttää. Suunnitteluvaiheessa on nähty, kuinka tietomallit helpottavat asiakkaan kanssa kommunikointia ja rakentamisen prosesseja tehostetaan uusien välineiden avulla, mutta tästä pitäisi vielä loikata eteenpäin. ”Panos-tuotos-suhteeseen lukkiutuminen ei toimi, ja myös epäonnistumiset pitää kehittämisessä nähdä mahdollisuuksina”, Moisala sanoi. Hän pohti, miten kiinteistönomistaja voisi palvella paremmin esimerkiksi asiakasta, joka neljänä päivänä tarvitsee 100 työpistettä, mutta yhtenä päivänä viikossa 300. ”Datan avulla voi lisätä ymmärrystä asiakkaan käytöksestä ja bisneksestä. Sitä kautta palveluun voi löytää aivan uuden kulman”, Teemu Moisala rohkaisi.

    Tiedon kokoamisesta toimivaan vuorovaikutukseen

    Kiinteistösijoittamisessa ja varainhoidossa teknologian kehitystä hyödynnetään muun muassa prosessien tehostamisessa sekä tiedon analysoimisessa. Kehitys mahdollistaa markkinoiden läpinäkyvyyden parantumisen ja syvemmän ymmärryksen kilpailutilanteesta. ”Tärkeintä digitalisaation hyödyntämisessä on se, että tekee jotakin ja aloittaa nyt. Liikkeelle voi lähteä vaikka keskustelemalla tiedonhallinnasta palveluntuottajien kanssa”, kannusti kehityspäällikkö Johannes Aho Trevianilta.

    Sijoittajat toimivat markkinoilla, joilla kiinteistöille on tarjolla myös täysin likvidejä ja läpinäkyviä vaihtoehtoja. Tähän verrattuna kiinteistöalalla on harppauksia otettavana päästäkseen samalle viivalle muiden kanssa. Esimerkiksi vallalla oleva tapa hallita kiinteistötietoja Excelin avulla ei edistä niiden ajantasaisuutta tai sujuvaa vuorovaikutusta osapuolten välillä. Tiedon pitäisi virrata pitkässä ketjussa, jossa ovat mukana rahastomanageri, asset manager, analyytikko, transaktiomanageri, kiinteistöpäällikkö, vuokrauspäällikkö ja tekninen isännöitsijä. Lisäksi tietoa käyttävät välittäjät, rahoittajat ja arvioitsijat. Kytkemällä erilaisia applikaatioita yhteen, voidaan päästä aidosti mobiiliin maailmaa ja datanvaihdantaan rajapintojen kautta, lupasivat toimitusjohtajat Hannu Rantanen Asetista, Markus Asikainen Exquance Softwaresta ja Hannu Käki Realsourcesta.