• fi
  • en
  • Kiinteistöalan Vuosiseminaari 2016: ”One size fits all” ei enää toimi

    04.11.2016

    Kiinteistöalan vuosiseminaarissa puhuttiin tänä vuonna paljon muutoksesta. Tietoa on ympärillämme valtavasti ja nyt kehitetään niitä palveluita, joiden avulla tämä datamassa voidaan parhaiten hyödyntää. Seminaariyleisö kuuli kiinnostavia puheenvuoroja paitsi tulevaisuuden trendeistä, myös uuden ajan markkinoinnista sekä internetiin liittyvistä riskeistä.

    Päivän avannut keynote-puhuja Thimon De Jongkorosti, että yksityisyyden aika on ohi ja oikeastaan nuoret jo odottavatkin, että kaikki heille tarjottavat palvelut ovat räätälöityjä. ”One size fits all -ajattelulle on aika heittää hyvästit. Kiinteistöalalla on huikeat mahdollisuudet hyödyntää big dataa ja tarjota personoituja tiloja ja toimintaympäristöjä”, maalaili De Jong. Ihmiset haluavat, että heidät tunnetaan ja huomioidaan. Vuosiseminaarin Myytinmurtajat-osuudessa keskustelijat ja yleisö olivat yksimielisiä siitä, ettei kiinteistö- ja rakentamisalalla vielä kuunnella asiakasta riittävästi. Tässä on siis paljon mahdollisuuksia kehittymiselle. Esimerkiksi erilaisten palvelusovellusten ja co-workingin rinnalla co-livingin tuloon uskotaan vahvasti.

    Sosiaaliset taidot arvossaan

    Digitaalisuus muuttaa käytöstämme monilla tavoilla. Englannin kielessä on esimeriksi käytössä uudissana phubbing, joka tarkoittaa sitä, että ihmiset harhailevat mobiililaitteidensa ääreen silloinkin, kun ovat fyysisesti läsnä sosiaalisessa tilanteessa. ”Tämä on synnyttänyt vastareaktion, ja tarjolla on esimerkiksi hotelleja, joissa voi sulkea itsensä ulos digitaalisesta maailmasta haluamakseen ajaksi. Ja Amazon on perustanut fyysisiä kirjakauppoja”, Thimon De Jong kertoi. Sosiaalisten taitojen merkitys ei poistu digitalisaation myötä, vaan pikemminkin päinvastoin. Luottamus ja henkilökohtaisuus ovat kestävän kehityksen ohella vahvasti nousevia arvoja. Tärkeintä on siis laatia tasapainoinen digistrategia.

    Markkinointi on tulonlähde, ei kuluerä

    Nopeatempoisessa maailmassa markkinoinnin onnistumisessa korostuu rohkeus tarttua hetkeen. Kun keksii omaperäisen toteutuksen oikeaan aikaan, menestyy. ”On tärkeää ennakoida tulevaa ja saada asiakasputket vetämään sekä palvelukokemus kuntoon”, alleviivasi Ville Toriseva CEO Helsingistä. Se, onko kohtaaminen henkilökohtainen vai digitaalinen, ei muuta asiakaskohtaamisen merkitystä. Onnistuminen kiteytyy Torisevan mukaan ennakkoluulottomuuteen, kykyyn ajatella isosti, mutta toimia pienesti, löytää merkityksellinen tulokulma ja johtaa asiakaskokemuksia datalla. Lisäksi pitää sitouttaa ja hyödntää vaikuttajia, nähdä markkinointi jatkuvana tulonlähteenä sekä ennakoida, kokeilla ja yksinkertaistaa. ”Suurtakin yritystä pitäisi johtaa kuin kuuden hengen perheyritystä, jos aikoo pärjätä”, kannusti Toriseva.

    IoT:n uhat punnittava huolella

    Nykyään juuri mitään ei tapahdu ilman tietoteknisten järjestelmien osallisuutta, vaikka emme sitä aina tiedosta. ”Lisääntyvä verkon käyttö on toki lisännyt uhkia ja rikollisuuttakin, mutta hyvää on tullut paljon enemmän”, muistutti Mikko Hyppönen F Securesta. Seuraavat askeleet ovat esineiden internet, IoT, ja ICS, joiden myötä muutkin asiat kuin tietokoneet menevät verkkoon. ”Toivon, että voimme kymmenen vuoden päästä todeta tämänkin tuoneen mukanaan enemmän hyvää kuin huonoa. Mielestäni on tärkeää pohtia sitä, minkä kaiken on tarpeellista olla internetissä”, Hyppönen pohti. Pian teknologia esineiden liittämiseksi nettiin on niin edullista, ettei hinta enää ole este. Verkkohyökkäysten osalta on keskeistä ymmärtää, millaisia uhkia omaa yritystä kohtaan voisi kohdistua ja millaisia hakkereita vastaan taistelee.

    KIRA-digi vauhtiin – hyppää mukaan!

    Kiinteistöalan toimijoiden on yhdessä tehtävä muutos, joka mahdollistaa järjestelmien paremman tehokkuuden ja toimivuuden. ”Tiedolla on isompi arvo, jos se jaetaan, eikä omita. Nyt kokoamme ekosysteemiä, joka mahdollistaa innovaatiot. Porukasta löytyy varmasti aina henkilöitä, jotka osaavat jalostaa datan käyttöä”, kuvaili Teemu Lehtinen KIRA-digin avaamia ovia. Nyt on oikea hetki lähteä mukaan toimintatapojen uudistamiseen, kun hankkeen rahoitushaku on auki vielä marraskuun puoliväliin. ”Tukea saa jopa 40 prosenttia, jos kokeilunsa toteuttaa avoimesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Esimerkkinä onnistuneesta kokeilusta mainitsisin Vantaan kaupungin kyvyn myöntää rakennuslupa 50 minuutissa, mikä toi sille SM-voiton. Olisi hienoa, jos tähän päästäisiin KIRA-digin myötä pian koko maassa”, Teemu Lehtinen unelmoi.